Graag willen wij u uitnodigen voor onze jaarlijkse ontbijt-bijeenkomst met als motto: ‘Samen Armoede Aanpakken in Hilversum’. Deze vindt plaats in het restaurant van het vliegveld Hilversum op 3 april.
Het afgelopen jaar zijn er diverse ontwikkelingen geweest met beduidende gevolgen voor de armoedeproblematiek in Hilversum, zoals de voortdurende economische crisis die zijn tol begint te eisen en de concept-armoedenota van wethouder Rensen waar u allen uw inbreng voor hebt mogen geven (deze notitie kunt u opvragen). Alle reden om de actuele situatie met elkaar te bespreken en elkaar beter te leren kennen.
Indertijd is de werkgroep ‘Recht Doen’ tijdens een vergadering op het vliegveld opgericht om de armoede te bestrijden in onze stad. Dit doel willen we bereiken d.m.v. overleg, voorlichting en actie.
We pretenderen niet dat wij – en alle instellingen en mensen die een bijdrage willen leveren – de armoedeproblemen in Hilversum kunnen oplossen. Wel kunnen we er naar streven.
We constateren dat de problematiek in onze samenleving toeneemt. Er moet dus overlegd worden wat ons te doen staat.
Datum: woensdag 3 april 2013
Locatie: Restaurant Vliegveld Hilversum
Noodweg 43 / tel: 035 – 577.1710
Inloop: vanaf 7.15 uur
Ontbijt: 7.30 uur (kosten 10 euro, eigen bijdrage)
Sluiting: 9.30 uur (met mogelijkheid tot napraten)
Agenda:
I Opening door Aldrik Dijkstra
II We beginnen met een werkontbijt waar in groepjes de concept-armoedenota (zie bijlage ‘Nota kansen’) besproken wordt.
Aan deze nota hebben velen een bijdrage geleverd, onder andere via de ‘armoede-conferentie’ op 13 december. Deze nota moet nog door college en raad besproken worden, maar wij willen de praktische toepasbaarheid van deze nota peilen.
Hierbij staan de volgende vragen centraal:
– Wat mist er nog aan feitelijke informatie
– Wat mist er nog aan beleidsmatige acties
– Hoe kijkt u aan tegen de huidige manier van samenwerking tussen maatschappelijke organisaties in Hilversum en op welke manier kunnen wij dat nog verbeteren. Welke rol zou de overheid hierin moeten hebben
III Speakerscorner
Aanwezigen kunnen in maximaal 2 minuten informatie delen over ontwikkelingen bij hun organisatie, of bij hun doelgroep.Bij voorkeur vooraf aanmelden bij Aafke.
Het armoedeplatform zelf zal de aftrap geven met een korte voortgangsrapportage met betrekking tot de eigen plannen mbt een sociale kaart, de bibliotheekbijeenkomsten en een digitaal platform. Daarna zijn de andere organisaties aan zet.
Mochten hier onderwerpen ter sprake komen die nadere discussie vragen dan worden deze aan het eind van de vergadering geagendeerd, of we zoeken een andere oplossing, bijvoorbeeld als onderwerp bij een bibliotheek-bijeenkomst
IV Sluiting
Een belangrijk doel is elkaar beter leren kennen en uitwisseling van informatie. We denken dat het urgenter wordende hoofddoel onze inspanning noodzakelijk maakt.
Indien u vragen heeft neem dan contact op met een van ondergetekenden.
Graag horen wij (tijdig) per mail (aafkevreugdenhil@vrea.nl) of telefonisch of u aanwezig wilt zijn bij deze bijeenkomst.
Met vriendelijke groet en au revoir,
Rob Beker (035 – 62.41.314) / r.beker@planet.nl
Aldrik Dijkstra (035 – 642.33.61) / aldrik.dijkstra@hilversum.christenunie.nl
Aernoud Olde (06 – 1250.5498) / aernoud.olde@gmail.com
Aafke Vreugdenhil (035 – 68.34.330) / aafkevreugdenhil@vrea.nl